fredag 11. januar 2013

Miljøvennlige dører fra Bovalls

Hva er en miljøvennlig dør? Kan en dør være ikke-miljøvennlig? Det er en kontinuerlig strøm av problemstillinger og ubesvarte spørsmål som dukker opp når man skal prøve å velge miljøvennlige byggevarer. Ytterdører lages ofte i HDF-plater - trefiber blandet med limstoffer av uoversiktlig karakter. De har et isolasjonsmateriale. Og de kan gjerne ha et aluminiumssjikt. Og noen lages til og med i PVC-plast. Kan man ikke bare lage en dør i massivt heltre, og ferdig med det?

Massive heltredører har vi ikke funnet fram til. Men etter å søkt etter miljøvennlige ytterdører på nett, kom vi etterhvert over Bovalls i Sverige. De legger stor vekt på å bruke miljøsertifisert trevirke i sine dører, og velge bort mindre miljøvennlige råvarer. Så der fant vi oss dører med ytterkledning laget av FSC-sertifisert heltre furu, furu kryssfiner på innsiden og FSC-sertifisert mahogny dørterskel. Isolasjon i Jackopor (ekspandert polystyren - tilsvarer Isopor).

Inngang teknisk rom




Har vi gjort et miljøvennlig valg? Furukledninga på dørene kommer fra Nord-Sverige, og kan nesten betraktes som lokalprodusert furu. Men så er det jo transportert til sødra Sverige før dørene på nytt er transportert nordover til Lofoten....

Mahogny er definitivt ikke lokalprodusert. Men bør ikke land sør for ekvator få utvikle en næringsproduksjon og eksportere produkter til oss? Produksjonen er jo miljøsertifisert; FSC-sertifisering er en internasjonal standard for sertifisering av bærekraftig skogbruk (mer om dette her). Dessverre har kontrollordninga blitt sterkt kritisert av miljøorganisasjoner som jobber med regnskogsproblematikk. Men det er den eneste internasjonale standarden og kontrollordninga for skogsdrift som er etablert. Er det ikke viktig å støtte et slikt initiativ?

Miljøsertifisert mahogny dørterskel

Og så var det dette med plast - er det ikke mulig å styre unna? Men dørene har jo en miljøvennlig plasttype som isolasjon. Og hva er egentlig miljøbelastningen i et langsiktig perspektiv når olje hentes opp dypt nede i grunnen, foredles til plast - som kan resirkuleres og brukes til nye plastmaterialer den dagen døra blir avfall?

Slik sett illustrerer dørene godt det komplekse i å gjøre gode miljøvalg; et etisk kompromiss, hvor det endelige valget forhåpentligvis bidrar til en litt mer miljøvennlig utvikling i verden. Og så er vi jo også godt fornøyd med kvaliteten, da!

Inngang hems på baksiden. Nedslipp for ved til høyre.

For mer info, kontakt:

Bovalls
Fabriksgatan 2
456 47 Bovallstrand
Sverige

E-post: info@bovalls.com
http://www.bovalls.com/

2 kommentarer:

  1. Jag läste ert inlägg om dörrarna.
    Vi har också funderat på miljövänligheten i att frakta virke från andra världsdelar.
    På en av dessa sidor hittar du intressanta fakta om detta efter en undersökning. (nr3)
    Dessa uppgifter presenterades av SSC Forestry och Sens group på ett seminarium
    Där jag var inbjuden om FSC/Fair Trade virke i juni 2012.

    Rent allmänt så är det ju så att om skogen inte har ett värde så hugger man ner den.
    En leverantör till oss fick för några år sedan ett erbjudande om att köpa regnskog
    i Brasilien för 8000 USD per hektar. Den ansågs tyvärr med andra ord vara fullständigt värdelös.

    Det är ju tyvärr få tillverkare och slutkunder som ställer krav, såsom ni har gjort!
    Kanske beror det på att vi har gott om skog i Norden, här är ju skogen mycket värd.
    Vi tänker kanske inte på att många miljökatastrofer som vi läser om i tidingarna eller ser på TV
    faktiskt beror på avskogning.

    Mvh
    Inger Gustafsson
    Bovalls Dörrbyggeri

    SvarSlett
    Svar
    1. En kvalitativ intervju-undersökning genomförd av Sense group och SSC Forestry – Juni 2012

      ”Klimataspekten – en oro som skingrades

      Tidigt i undersökning märkte vi att många respondenter undrade om inte att importera trä från Sydamerika var negativt ur miljösynpunkt med tanke på utsläppen från sjötransporten. Många av de företag vi intervjuade har klimatmål som en del av sin hållbarhetspolicy.

      Vi beslöt oss därför att undersöka detta som en del av projektet och resultaten blev följande i korthet:
      Beräkningar gjordes utifrån data från Nätverket för trafik och Miljö och Maersk för att bedöma koldioxidutsläpp från transporten, data från forskning om koldioxidupptag av träd, samt forskning om effekten av skogsvård vid det aktuella sågverket i Chile.

      Resultaten visar att det ökade koldioxidupptag som blir resultatet av vårdade skogar överstiger transportutsläppet med lågt räknat 27 gånger. För varje container (33m3 trä) som skeppas till Sverige innebär transporten utsläpp av ca 1 ton CO2, medan inbindningen av koldioxiden i skogen motsvarar 28 ton.

      Som jämförelse är nettoupptaget av koldioxid av trä från svenska skogar plus minus noll, eftersom de kan antas redan stå under god skogsvård sedan länge.”

      Slett